مفهوم مبانی هنرهای ایرانی نسبت آن با مصادیق هنری (مورد پژوهی :حوزه کردستان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده بهاره رضانژاد
- استاد راهنما اسماعیل بنی اردلان غلام علی حاتم
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: هنر در طول تاریخ و مفاهیم توصیفی تعاریف گوناگونی را داراست، این واژه امروزه مصادیقی همچون نقاشی و موسیقی و رقص و معماری و گرافیک و سینما و تئاتر را به ذهن می آورد اما در گذشته، یعنی کمتر از صد سال پیش، به این معنا به کار نمی رفته است و در معنای کلی فضیلت استفاده شده است. هنر در باور ایرانی با فن و معرفت همراه بوده است؛ اثر این معرفت موجب شده که هنر ایرانی با هنر سایر نقاط دنیا متفاوت باشد. این ایده و باور به صورت نقوش بر آثار هنری جای گرفته اند، از آنجا که هنرمند ایرانی تلاش خود را وقف زیباسازی اسباب و ابزار زندگی روزمره خود می کرده است، به همین علت در این پژوهش، صنایع دستی به عنوان نمونه ای از مصادیق این هنر، که بستری برای نقش بستن عقاید مردمان منطقه ی داشته، مورد پژوهش بوده است. چهار گرایش (حرفه) از هنرهای سنتی و صنایع دستی که در منطقه کردستان رواج دارد، بیش از دیگر هنر های سنتی شاخص است. این هنرها، عبارتند از قالی بافی، گلیم بافی، نازک کاری و ساخت زیورآلات سنتی، چراکه نقوشی که بر این آثار هنری نقش می بندد در میان نقوش سایر نقاط ایران متمایز هستند. به نظر می رسد آنچه که باعث می شود این نقوش یگانه باشند، از مردمی که به خلق آنها اقدام می کنند نشأت گرفته باشد و نیز این نقوش در باور مردم کرد معانی نمادینی را حمل می کند. جهت یافت معانی این نقوش، لازم است منشاء و بازنمود آن بررسی شود؛ مطالعات نشان می دهد، بیش از همه عقاید و باورهای مردم و محیط طبیعی و باورهای اجتماعی مردم است که موجب خلق نقوش بر روی این آثار شده است. در این راستا، سعی بر این است که اولاً مشخص شود هنرمندانی که این نقوش را خلق می کنند چه کسانی هستند و در طول زمان چه اقوامی در این منطقه ساکن بودند و در مرحله ی دوم عقایدی که آنان به آن باور داشته اند شناخته شود تا به این ترتیب معلوم شود که این نقوش سعی در بیان کدام باور و اعتقاد از این قوم داشته اند. برای نیل به این هدف، به ارائه ی نمونه های مستند از نقش مایه های این منطقه و تطبیق آنها بر باورهای قدیم و جدید مردمان کرد، پرداخته شده است. کلیدواژه ها: هنر کردستان، مبانی هنر، تصرف در شکل، هندسه، معنای هنر.
منابع مشابه
قانون متروک: مبانی، مفهوم و مصادیق
قانون متروک، قانونی است که با وجود قابلیت و امکان اجرا، در دادگاهها و دیگر نهادهای مجری قانون به آن عمل نمیشود. از این رو، معیار ترک قانون، عدم اجرای آن توسط نهادهای رسمی و مجری قانون است. پس باید این مفهوم را از مفاهیم مشابه پیراست: گاه قانونگذار اجرای قانون معینی را بنا به دلایلی به طور موقت موقوف میکند. چنین قانونی متروک نیست، بلکه اجرای آن معلق مانده است....
متن کاملقانون متروک: مبانی، مفهوم و مصادیق
قانون متروک، قانونی است که با وجود قابلیت و امکان اجرا، در دادگاه ها و دیگر نهادهای مجری قانون به آن عمل نمی شود. از این رو، معیار ترک قانون، عدم اجرای آن توسط نهادهای رسمی و مجری قانون است. پس باید این مفهوم را از مفاهیم مشابه پیراست: گاه قانون گذار اجرای قانون معینی را بنا به دلایلی به طور موقت موقوف می کند. چنین قانونی متروک نیست، بلکه اجرای آن معلق مانده است. هم چنین ممکن است قانونی موضوع و...
متن کاملمبانی سنتی هنرهای اسلامی
شکلگیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاههای مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کلنگر و جامع به این مبحث میپردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن میپردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه میکند. در نوشتار پیشرو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنتگرایان به بحث دربارۀ شکلگیری هنر اسلامی پرداخته میشود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...
متن کامللباس به مثابه اثر هنری: مورد پژوهی مفهوم لباس در نمایشگاههای هنری ایران (دهه ی 1380 تا کنون)
لباس از دیرباز در زندگی بشر حضور داشته است ولی از دهه ی 1960 میلادی به بعد است که به طور گسترده به عنوان مفهومی هنری مَد نظر قرار می گیرد. امروزه لباس علاوه بر کارکردهای سنتی خود که شامل محافظت، پوشش و زیبایی می باشند، کارکرد رسانه ای و ارتباطی نیز پیدا کرده است. از دهه ی 1960 به بعد هنرمندان از این ابزار قوی برای بیان مفاهیم و عقاید مورد نظر خود بهره جسته و از لباس در قالب چیدمان، اجرا، ویدئو، ...
بررسی تحلیلی مفهوم ظلم و مصادیق آن در شعر پروین
پروین ستاره تابناک ادب فارسی است که صورت زیبا و محتوای غنی اشعار او کاوشهای مختلف را میطلبد که این سطور یکی از آنهاست. در این پژوهش که به روش کتابخانهای صورت گرفته، چگونگی بازتاب ستم و ستمگری در نظام فکری پروین بررسی شده و این نتایج رخ نموده است که وی در قالبهای گوناگون شعری خود، عالمانه به ظلم و آثار و عواقب آن پرداخته و ستم را موجب تیرگی روان و بدنامی و تباهی دنیا و آخرت انسان دانسته و خل...
متن کاملاخلاق، گوهر هنرهای ایرانی
زمینه: هنر میتواند ضمن برقراری ارتباط با حوزههای متفاوت علم با یکدیگر، محلی برای تلاقی مجهولات معنوی اندیشه بشری در قالب موضوعات و صحنههایی بهجتآفرین و زیبا، باشد. حقیقتِ ایجاد جذبه و شور هنری از طریق واسطهای بهنام اثر هنری، هنرمندی است که با تزریق منش و هویت فردی و رعایت اخلاق در اثر خود دلیل اصلی نامیرایی بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی را، باعث میشود. اثر هنری از این نگاه محل ظهور وجود هن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023